تله رادیولوژی

تله رادیولوژی

تله رادیولوژی، یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین تخصص های پزشکی از راه دور در سراسر جهان است و به توانایی به دست آوردن تصاویر رادیولوژی در یک مکان و انتقال آنها از راه دور برای اهداف مشاوره ای یا تشخیصی اشاره دارد.


مفهوم Teleradiology در ابتدا بیش از 50 سال پیش مورد بررسی قرار گرفت، اما امروزه به عنوان بخش حیاتی پزشکی از راه دور استفاده می شود. پیشرفتهای سریع در زمینه ضبط اطلاعات پزشکی به صورت دیجیتالی و ارتباطات راه دور، نقش مهمی در سرعت بخشیدن به رشد تله رادیولوژی داشته که امروزه شاهد آن هستیم.
همچنین پیشرفت در زمینه فناوری مخابرات دیجیتال و کامپیوتر نیز تأثیر زیادی بر رادیولوژی داشته‌است. برای مثال می‌توان با کامپیوتر یک تصویر را به‌طور دستی تغییر داد یا با الگوریتمهای پردازش تصویر قسمتهای خاص و مهم تصویر را استخراج نمود و...
لذا با روشهای مختلف تصویر برداری می‌توان قدرت تشخیص را افزایش داد و در نهایت در وقت و هزینه صرفه‌جوئی کرد.

تاریخچه تله رادیولوژی

تله رادیولوژی ابتدا در دهه 1980 مورد استفاده قرار گرفت، اما در حقیقت، تا اوایل دهه 1990، تنها سیستم های کم کاربرد و با هزینه بالا برای پشتیبانی از رادیولوژی مورد استفاده قرار می گرفتند. و به دلیل هزینه بر بودن انتقال داده ها، افت کیفیت تصاویر، نبود مقیاس صحیح برای تصاویر و سیستم مدیریت تصاویر دیجیتالِ مقرون به صرفه گسترش سیستم تله رادیولوژی پیشرفت چندانی نداشت.
در سال 1994، اقدام به ایجاد ارتباط تله رادیولوژی بین دو بیمارستان یکی در عربستان سعودی و دیگری در ماساچوست شد که با موفقیت این پروژه انجام شد. با این که این راه اندازی هزینه بسیار زیادی را متحمل میشد، اما این نقطه را می توان آغاز توسعه رادیولوژی با تجهیزات مدرن در نظر گرفت. پس از 3 سال، مجدداً یک ارتباط تله رادیولوژی بین دو بیمارستان یکی در ترکیه و دیگری در ماساچوست با استفاده از اینترنت ایجاد شد. این رویداد با پیشرفت های بزرگی در زمینه پزشکی از راه دور همراه بود و به تدریج، هزینه ها کمتر شد و کیفیت نیز افزایش یافت.

رویکرد امروز تله رادیولوژی

امروزه با استفاده گسترده از سیستم های آرشیو و انتقال تصاویر(پکس)، قابلیت ضبط مستقیم دیجیتال در رادیولوژی، پیشرفت در زمینه محاسبات، فشرده سازی داده ها، انتقال سریع و ... تله رادیولوژی بسیار قابل دسترس و مقرون به صرفه است. گسترش تلفن های هوشمند و دستگاه های محاسباتی قابل حمل پیشرفته نیز بر افزایش دسترسی تله رادیولوژی تاثیر شگرفی داشته است.
این روز ها نیز پاندمی ویروس کرونا (covid-19) اهمیت پزشکی از راه دور و به تبع آن اهمیت تله رادیولوژی نسبت به گذشته دوچندان کرده است لذا مراکز درمانی و کلینیک ها در سراسر دنیا خدمات خود در زمینه تشخیص و درمان از راه دور را بیش از پیش توسعه داده اند.

مزایای استفاده از سیستم تله رادیولوژی

_ صرفه جویی در هزینه ها
_ صرفه جویی در زمان و امکان ویزیت بیشتر بیماران
_ تشخیص سریع تر
_ امکان گزارش تصاویر رادیولوژی از راه دور
_ استفاده مناطق محروم از خدمات پزشکی بهتر
_ فرصت های آموزشی بهتر

یک سیستم تله رادیولوژی ایده آل

به طور کلی تله رادیولوژی انتقال حجم زیادی از تصاویر رادیولوژی با استفاده از فناوری ابری می باشد.که امنیت اطلاعات و سرعت انتقال تصاویر بسیار مهم است.

با نرم افزار پکس سیپ و همچنین سیستم وبسایت سیپ میتوان یک سیستم تله رادیولوژی ایده آل را برای مطب پزشکان و مراکز درمانی ایجاد کرد که از مزایای آن نسبت به سایر سیستم های تله رادیولوژی می توان به ذخیره تصاویر با حجم کمتر و ارسال آن ها با سرعت بالاتر و ارتباط با نرم افزار پذیرش و مدیریت اطالاعات بیماران اشاره نمود.

تله رادیولوژی

تله رادیولوژی

سیپ
آنلاین

سیپ
سلام وقت بخیر 👋

لطفا سوال خود را بنویسید
×
      ارتباط با بخش فروش